Büyük Gör

HPV ve Genital Siğil nedir

Yaygınlaşan cinsel yaşam, çok sayıda cinsel partner, kondom kullanımının azalması, oral doğum kontrol ilaçları ve spiral gibi diğer korunma yöntemlerinin yaygınlaşması günümüzde genital siğillerin görülme sıklığını arttıran en önemli faktörlerdir.

ABD 'de yılda 6,2 milyon yeni HPV (genital siğil) olgusu bildirilmektedir. Ülkemizde de HPV sıklığı her geçen gün artmaktadır. Kondom gibi bariyer yöntemleri hem HPV hem de diğer cinsel yolla bulaşan hastalıklarda korumaktadır.

Bu lezyonlar genital bölgede görülen, HPV (human papilloma virüs) ile oluşan, iyi huylu yani kanser riski taşımayan lezyonlardır. Cinsel yolla bulaşan hastalıklar arasında son yıllarda en sık duyduğumuz virüs enfeksiyonlarıdır.

HPV ve Genital Siğil nedir

HPV (Human Papilloma Virus ) siğillere neden olabilen ve aynı zamanda rahim ağzı kanseri gibi pek çok kanser türü ile yakın ilişkisi olan bir virüs ailesidir. Bu virüsün bazı tipleri vajina, penis veya anüs çevresinde birkaç milimetre çapında, kırmızımsı veya kahverengimsi karnıbahar görünümlü kabarıklıklar şeklinde kendini gösteren kitlelere neden olurlar. Bu kitlere tıbbi olarak condyloma acuminata ( kondilom), halk diliyle genital siğil adı verilir.

100'den fazla tipi vardır.

Genital siğillerde sık rastlanan HPV tipleri 6, 11, 16 ve 18'dir.

Rahim ağzı kanser ve kanser öncüsü durumların % 70'inde HPV Tip 16 ve 18 rastlanır.

Bu iki tipten dışında Tip 31, 33, 35, 39, 42 ve 51 da ağır servikal CIN lezyonları (kanser öncüsü durumlar) ve servikal invaziv kanserlerle sıkı ilişki içerisindedir. Bu HPV tiplerine "yüksek riskli (high risk) HPV tipleri" adı da verilmektedir.

HPV enfeksiyonun görünebilir belirtileri siğillerdir ve ancak % 30 olguda ortaya çıkmaktadır. Kalan % 70'lik bölümde ise virüsler deri altında kalmakta ve herhangi bir belirti vermemektedir. Vücutta yaptığı hastalıklar yalnızca siğillerle sınırlı değildir. Rahim ağzı kanseri, dış genital organ kanseri (vulva kanseri), anüs kanseri, penis kanseri, boğaz kanseri gibi kanser ve kanser öncesi değişikliklerden sorumlu bir virüstür.

HPV ve Genital Siğil nedir 2

Subklinik adı verilen belirti vermeyen formun kanser oluşumu ile bir bağlantısı olduğu düşünülmektedir. Bu sebep dolayısı ile HPV virüsü ve meydana getirdiği genital siğiller tespit edildiğinde mutlaka tedavi edilmeli ve hastalar doğru bir şekilde yakından takip edilip, smear testi ve gerektiğinde kolposkopik incelemeleri yapılmalıdır. Ayrıca HPV virüsünün bir sonucu olan genital siğil (kondilom) varlığında bu virüsün bulaştırıcılığı çok fazladır. Böyle durumlarda cinsel ilişkiye tedavi bitimine kadar ara verilmelidir.

HPV virüsü vücuda girdiğinde hücre içine yerleşir ve bağışıklık sisteminin zayıfladığı zamanı bekler. Özellikle başka hastalıklar nedeniyle vücudun zayıf düştüğü durumlarda, gebelik döneminde ve bağışıklık sisteminin iyi olmadığı dönemlerde görülme sıklığı artar.

Genital siğiller görüldükleri bölgeden ötürü "anogenital siğil" olarak isimlendirilir. Kondilom'lar kadınlarda en sıklıkla vulva (dış genital bölge), anüs (makat çevresi), vajen ve servix (rahim ağzı) bölgelerinde görülür. Erkeklerde ise kondilomlar en sık olarak penis, anus ve kasık bölgesinde izlenir.

HPV infeksiyonun vücuda girişi genellikle sürtünmeye bağlı travmatize olmuş (hasar görmüş) deri aracılığı ile gerçekleşir. Prezervatif kullanımı geçişi bir miktar azaltsa da HPV ve siğilin bulaşmasını engellemede tamamen koruyucu değildir. Bulaş için cilt teması yeterlidir. Bakire bayanlarda hatta çocuk yaştaki kızlarda dahi siğiller görülebilmektedir.

Kişide enfeksiyonun gizli (kalma) süresi bir kaç hafta ile yıllar arasında değişebilir. Yani HPV alan bir kişi haftalar veya yıllar sonra genital siğil sorunu ile karşı karşıya kalabilir.

Özellikle cinsel ilişki haricinde tam olarak steril edilmemiş ağdacılardaki ağda materyelleri, genital bölgeyi temizlemek için kullanılan tıraş jiletleri, dövme ve piercing materyalleri, hijyenik olmayan tuvaletleri kullanma gibi durumlarda da bulaşma olabilmektedir.

Belirtiler genellikle HPV infeksiyonun alınmasından 1-8 ay sonra ortaya çıkar.