Çikolata Kistleri

Çikolata kistleri endometriozis kistleridir. Rahim içi sıvısı ve adet kalıntılarının kist içinde birikmesi sonucu oluşur. İçlerinde katran veya çikolata gibi koyu renkli bir sıvı bulundurdukları için bu adla anılırlar. Çikolata kistleri, genellikle üreme çağındaki kadınlarda teşhis edilir, ancak son araştırmalar çikolata kistinin genç kızlarda veya ergenlerde ilk adet görmeden önce bile gelişebileceğini göstermiştir.

Endometriozis Neden Olur?

Çikolata kisti oluşumunun kesin nedeni bilinmemektedir. Şu an için kabul edilen teori, adet kanı ve adet kanı içindeki rahimden dökülen hücrelerin bir bölümünün tüplerden karın boşluğuna aktığı ve buraya yapıştığı şeklindedir. (Retrograd menstruasyon)

Çikolata Kistleri Tehlikeli Midir?

Çikolata kistleri genellikle kanserli kistlere dönüşmez, ancak genital sistemin normal anatomisini değiştirir ve doğurganlığı azaltır. Bazen bu kistler, yayılmış pelvik endometriozis buzdağının görünen kısmıdır.

Çikolata Kistlerinin En Sık Görülen Belirtileri Nelerdir?

Çikolata kistinin belirtileri kadından kadına önemli ölçüde değişebilir. Herhangi bir belirti göstermeksizin kistin rutin muayenede tespit edildiği durumlar da vardır. Bununla birlikte, bazı durumlarda çikolata kistleri şu belirtilere neden olabilir:

• Şiddetli adet krampları
  • Adet dönemi dışında karın ağrısı
  • Koyu vajinal akıntı
  • Disparoni (cinsel ilişki sırasında ağrı)
  • Ağır adet dönemleri
  • Diskezi (dışkılama sırasında ağrı)
  • Doğurganlık sorunları

Semptomlar çok yoğunsa ve ağrı zamanla artıyorsa vakit kaybetmeden bir uzmana gidilmesi önerilir.

Çikolata Kistleri Nasıl Tedavi Edilir?

Tedaviye başlamadan önce hastanın yaşı, semptomları ve gelecekteki üreme isteğini göz önünde bulundurmak gerekecektir. Aktif bir çikolata kisti genellikle ağrılıdır ve adet döneminde ağrının şiddetini artırabilir.

Son yıllarda çikolata kistlerinde tedavi protokolleri değişmiştir. Eskiden tüm çikolata kistlerine ameliyat öneriliyor iken günümüzde semptomu olmayan rastlantısal fark edilen çikolata kistlerinde sadece takip önerilmektedir. Çok ciddi ağrıya neden olduğu durumlarda tercih edilen tedavi, yumurtalığı koruyarak laparoskopik kistektomi yapmaktır.

Çikolata Kistleri Gebeliği Nasıl Etkiler?

Endometriozisli kadınların %30-40'ının gebelik elde etmede zorluk yaşadığı tahmin edilmektedir. Farklı tedaviler hamilelik şansını artırsa da bazı durumlarda çikolata kistleri kadının doğurganlığını azaltabilir ve tüm süreci zorlaştırabilir. Bu nedenle çikolata kisti tedavisi, hastanın yaşına, semptomlarına, kistinin boyutuna, daha önce kist ameliyatı geçirip geçirmediğine, üreme isteğine veya yardımcı üreme tekniklerinin uygulanabilirliğine göre her kadında ayrı şekilde planlanmalıdır.