Vajinal Akıntı ve Yara Tedavisi

Vajinal Akıntı Nedir, Nasıl Tedavi Edilir?

Vajinit, enfeksiyon, iltihaplanma veya normal vajinal floradaki değişikliklerin neden olduğu vajina bozukluklarının genel adıdır. Vajinit semptomları vajinal akıntı, koku, ve kaşıntıdır.

Vajinal akıntı vajinitin en belirgin belirtisidir ancak normal vajinal akıntıdan ayırt etmek zor olabilir. Normal vajinal akıntının özellikleri hastanın hormonal durumuna göre değişir. Üreme çağındaki kadınlarda normal vajinal akıntı şeffaf ve çoğunlukla kokusuzdur.

Vajinal akıntı adet döngüsünün normal bir parçasıdır ve ay boyunca renk ve kıvam değiştirir. Örneğin, bir kadın cinsel olarak uyarıldığında, yumurtladığında veya emzirdiğinde daha fazla vajinal akıntıya sahip olması normaldir. Normal vajinal akıntı, ölü hücreleri ve bakterileri vücuttan uzaklaştırır ve vajinayı temiz tutar. Bununla birlikte, bazı vajinal akıntı türleri altta yatan bir sorunun belirtisi olarak ortaya çıkabilir. Örneğin, kokulu ve partiküllü akıntı normal değildir. Vajinada bakteriyel enfeksiyon veya başka herhangi bir anormallik göstergesi olabilir. Çoğu kadın bu tür semptomları görmezden gelme eğilimindedir. Akıntının nedenine göre oluşan enfeksiyon tedavi edilmelidir. Enfeksiyonu tedavi etmek için vajina içine uygulanacak fitil, ovül, krem veya jel formunda ilaçlar reçete edilebilir.

Vajinal akıntı, vajinal dokuyu nemli ve temiz tutmanın doğal bir yolu olarak üretilir; enfeksiyonları önlemeye ve onlarla savaşmaya yardımcı olur. Bir kadının akıntısının rengi, dokusu, kokusu ve miktarı hormonal döngü boyunca değişir. Bazı özellikler bir sorunun varlığını gösterebileceğinden akıntının izlenmesi önemlidir.

Vajinal normal ekosistemin bozulması patolojik vajinal akıntılı veya vajinit gelişimi için uygun koşullara yol açabilir. Ekosistemi bozan faktörlerden bazıları, cinsel yolla bulaşan hastalıklar, antibiyotikler, yabancı cisim, östrojen seviyesi, hijyenik ürünlerin kullanımı, diyabet, AIDS, bağışıklık sistemine zarar veren hastalıklar, hamilelik, cinsel aktivite ve kontraseptif kullanımıdır.

Bakteriyel kaynaklı vajinal enfeksiyonlarda akıntı tipik olarak kötü kokulu, ince, gridir.

Mantar (candida) kaynaklı vajinal enfeksiyonlar tipik olarak kalın, beyaz, kokusuz ve sıklıkla lor benzeri yetersiz akıntı ile kendini gösterir. Sıklıkla kaşıntı da vardır.

Tricomonas (parazit) kaynaklı vajinal enfeksiyonlar yanma, kaşıntı ve/veya ağrılı cinsel ilişkinin eşlik edebileceği irinimsi-sarı renkli, kötü kokulu akıntı ile karakterizedir.

Tanı jinekolog tarafından yapılacak detaylı muayene ve bazen yapılan laboratuvar testleri ile konur. Her tipte enfeksiyonun farklı antibiyotik tedavisi vardır. Bu nedenle muayene olmadan eczaneden ilaç alıp kullanmak sıklıkla şikayetleri arttırır.

Rahim Ağzı Yarası Nedir? Nasıl Tedavi Edilir?

Vajina içindeki uzun süreli enfeksiyon sebebiyle ortaya çıkan PH değişikliği, rahim ağzındaki hücrelere zarar vererek yara oluşumuna neden olabilir. Rahim ağzı yaraları, ergenlerde ve genç kadınlarda çok yaygındır, ancak her yaşta ortaya çıkabilir.

Genellikle belirti göstermeyen rahim ağzı yaraları, bazı durumlarda vajinal akıntı, tekrarlayan vajinal enfeksiyonlar, sarı, yeşilimsi veya kahverengi akıntı ve cinsel ilişki sırasında kanama gibi belirtilere neden olabilir. Rahimdeki yaranın tedavisi, semptomların şiddetine, yaranın özelliklerine ve nedenine göre uzman hekim tarafından belirlenir.  Ayrıca rahimde yarası olan kadınların enfeksiyon kapma riski daha fazladır, bu nedenle rahim ağzı yarası varlığında enfeksiyonlara karşı daha dikkatli olunmalıdır.

Rahim ağzı yarasını olabildiğince erken tespit etmek ve sağlık risklerini azaltmak için tüm kadınların yılda en az bir kez kapsamlı jinekolojik muayeneden geçmesi ve normal dışı vajinal akıntı gibi belirtiler yaşadığında hemen bir kadın hastalıkları uzmanını ziyaret etmesi önerilir.

Tedavi seçenekleri arasında medikal tedavi, yara yakma (koterizasyon) ve yara dondurma (kriyoterapi) tercih edilebilir.

Rahim ağzı yaraları servikal ektropion ile sıklıkla karıştırılır ancak ektropion kadın hormonlarındaki fizyolojik bir değişiklikten kaynaklanan, rahmin doğal bir sürecidir.