Genital Siğil ve HPV Enfeksiyonu

Genital Siğil Nedir?

Genital siğiller, insan papilloma virüsü (HPV) ile enfeksiyonun neden olduğu deri veya mukoza zarındaki iyi huylu büyümelerdir. Bu siğiller genellikle genital bölgede bulunur. Bu nedenle genital siğiller olarak adlandırılırlar.

Çoğu durumda, genital siğiller tehlikeli değildir ve kolayca tedavi edilebilir. Öte yandan, HPV, aynı zamanda rahim ağzı kanseri gibi pek çok kanser türü ile yakın ilişkisi olan bir virüs ailesidir.

HPV ‘nin 100'den fazla tipi vardır.

Genital siğillerde sık rastlanan HPV tipleri 6, 11, 16 ve 18'dir.

Rahim ağzı kanser ve kanser öncüsü durumların %70'inde HPV Tip 16 ve 18’e rastlanır.

Bu iki tip dışında Tip 31, 33, 35, 39, 42 ve 51 da ağır servikal CIN lezyonları (kanser öncüsü durumlar) ve servikal invaziv kanserlerle sıkı ilişki içerisindedir. Bu HPV tiplerine "yüksek riskli (high risk) HPV tipleri" adı verilmektedir.

Genital Siğiller Nasıl Oluşur?

Genital siğil geliştiğinde derinin üst (mukoza) tabakası (epidermis) yukarı doğru çoğalır ve toplu iğne başı büyüklüğünde veya birkaç santimetrelik siğiller oluşur. Yumuşak, siğilli yapılar kırmızımsı, gri-kahverengi veya beyazımsı renktedir. Genellikle kümeler halinde oluşurlar ve belirli koşullar altında daha büyük nodüllere veya plak benzeri yapılara dönüşürler. Şekilleri yakından karnabahara benzemektedir.

Nadir durumlarda, genital siğiller "dev kondilomlara” dönüşebilir. Bu büyük, karnabahar benzeri tümörler dokuyu yok eder ve bazı durumlarda kanserli bir büyümeye dönüşür.

Günümüzde yaygınlaşan cinsel yaşam ve çok sayıda cinsel partner nedeniyle genital siğillerin görülme sıklığı artmaktadır. Ayrıca günümüzde kondom yerine popülaritesi artan doğum kontrol ilaçları ve spiral gibi diğer korunma yöntemleri HPV’ye karşı koruma sağlamamaktadır.

Genital Siğilin Belirtileri

Genital siğiller toplumda çok sık rastlanan ve cinsel yolla bulaşan en yaygın hastalıklar arasındadır. Cilt büyümelerine insan papilloma virüsü (HPV) neden olur. Genital siğiller, virüsün cilde nüfuz ettiği yerlerde gelişebilir ve yayılabilir. Siğiller genellikle birkaç milimetre boyutundadır ve herhangi bir belirtiye neden olmazlar, ancak birçok kişi onları rahatsız edici bulmaktadır.

Genital siğil, daha önce enfekte olmuş kişi ile cinsel ilişki yoluyla bulaşır. Ayrıca genital bölgenin sürtünme yoluyla çıplak temasıyla da geçebilir, bu nedenle bakire kızlarda da görülebilmektedir.

Bulaşma sonrası sıklıkla 2-6 ay içinde belirtiler ortaya çıkar. Bu süre bazen bir veya birkaç yıl olabilir. Hatta virüs yıllarca vücutta ölmeden kalıp fiziksel veya psikolojik nedenler ile bağışıklık sisteminin kötüleştiği bir dönemde de ortaya çıkabilir. Bazen de tedavi sonrası tekrar siğil çıkabilmektedir.

Kimler Risk Altındadır?

20-24 yaşlar HPV virüsünün alınması için en riskli yaşlardır.

• Hastanın veya cinsel partnerinin çok eşli olması,
  • Hastada Klamidya veya Herpes simpleks gibi başka cinsel ilişki ile bulaşan hastalık varlığı,
  • Hodgkin veya lösemi gibi bağışıklık sistemini baskılayan hastalık varlığı bulaşma riskini arttırır.

Ayrıca hamilelik dönemi de bulaşma riskinin arttığı diğer bir dönemdir.

Genital Siğilde Tedavinin Önemi

Genital siğiller, gözle görülebilen cilt büyümeleridir. Her bir siğil genellikle 1 ila 5 milimetre çapındadır. Tek tek veya gruplar halinde ortaya çıkabilen genital siğiller, genellikle etraflarındaki sağlıklı cilt ile aynı renktedir, ancak bazen biraz daha koyu renkte olabilirler. Sıklıkla ele gelen küçük kitlelerdir.

Genital siğiller ve HPV enfeksiyonu, çoğunlukla dış genital organları ve anüsü etkilerler. Kadınlarda genital siğiller vajina girişi çevresinde, erkeklerde özellikle penis başı ve penis gövdesi arasında ve penisin kök bölgesinde görülür. Her iki durumda da anüs ve rektumun cilt ve mukoza zarı da bu enfeksiyondan etkilenebilir.

Genital siğiller kaşınabilir. Genellikle ağrılı değildirler, ancak nadiren de olsa cinsel ilişki, etkilenen bölgede ağrıya neden olabilir. Ancak bu semptomlar olmasa bile genital siğiller birçok insan için rahatsız edici bir görünüme neden olur ve cinsel yaşam ile genel yaşam kalitesini sınırlayabilir.

Genital siğiller, nadiren de olsa kanamaya neden olabilir. HPV virüsü ve meydana getirdiği genital siğiller tespit edildiğinde mutlaka tedavi edilmeli ve hastalar doğru bir şekilde yakından takip edilip, smear testi ve gerektiğinde kolposkopik incelemeleri yapılmalıdır. Ayrıca HPV virüsünün bir sonucu olan genital siğil (kondilom) varlığında bu virüsün bulaştırıcılığı çok fazladır. Böyle durumlarda cinsel ilişkiye tedavi bitimine kadar ara verilmelidir.

HPV Tanısı Nasıl Konur?

Siğillerin gözle görülmesi hem erkekte hem de kadında HPV tanısı için yeterlidir.

Şüpheli görünümde bazen bazı asit içeren solüsyonlar uygulanarak ciltteki renk değişikliklerinden siğil olup olmadığı anlaşılabilir. Şüphe duyulduğunda patolojik inceleme de kesin tanıdır.

Kondilom tanısı konulduğunda bu kişilerin partnerleri de mutlaka muayene olmalıdır. Çünkü tedavi edilmemiş bir eş enfeksiyonun sürekli yeniden bulaşmasına neden olabilir.

HPV kan dolaşımına geçmediği için kanda bu virüsü saptamak mümkün değildir. Bu nedenle HPV tanısını bir kan testi ile koymak mümkün değildir.

Genital Siğillerin Tedavisi

Genital siğilleri gerçek anlamda tedavi eden aslında kişinin kendi bağışıklık sistemidir. Bu nedenle önce bağışıklık sisteminde sorun yaratabilecek beslenme bozukluğu veya stres gibi faktörlerin çözülmesi gerekir.

Genital siğillerin tedavisinde en sık kullanılan yöntemler:

• Cerrahi eksizyon (operasyonla lezyonun kesilerek çıkartılması),
  • Krioterapi (dondurma),
  • Lazerle siğil tedavisi,
  • Koter (yakma) tedavileri,
  • Antiviral kremler ve ilaç tedavileri

Tedavinin en önemli kısmı tercihen ilk cinsel temastan önce HPV'ye karşı önleyici aşı yaptırılmasıdır.

HPV Aşıları

HPV aşıları hem kadınlarda HPV virüsü geçişi sonrası gelişen iyi huylu siğilleri hem de rahim ağzı kanseri öncü lezyonları ve rahim ağzı kanserine karşı koruyucu olarak üretilmiştir. HPV aşıları, benzer faydayı erkeklerde de sağlayan koruyucu ve önleyici aşılardır.

Dörtlü aşı (Gardasil ®) HPV-16 ve HPV-18'e ek olarak HPV-6 ve HPV-11'i kapsamaktadır. Dörtlü aşı kanserlere ek olarak siğillere de koruma sağlamaktadır. Merck firması tarafından geliştirilen quadrivalan (Tip 16, 18 ,6 ,11 benzeri) HPV aşısının ticari ismi Gardasil 'dir.

Dokuzlu aşı ise bu dört tipe ilave olarak beş yüksek riskli HPV tipini (31,33,45,52,58) daha içermektedir. Dokuzlu aşı ek olarak içerdiği 5 tip ile yaklaşık %20 daha yüksek koruma sağlamaktadır. Bu aşı, henüz ülkemize gelmemiştir.

Her iki aşı da tam etki için 3 doz şeklinde kas içerisine (kol veya kalçadan) uygulanır. Gardasil ® yani dörtlü aşı ise 0, 2 ve 6 aylık takvime göre yapılmalıdır. Tüm aşılar 9 yaş üzerinde önerilmektedir ve kas içine uygulanır.