İyi Huylu Rahim Tümörleri (Myomlar)

Rahim fibroidleri veya myomlar, kadınlarda üreme çağında rahim düz kasında ortaya çıkan iyi huylu tümörlerdir. Kadınların %40’ında görülen iyi huylu rahim tümörlerinin büyük çoğunluğu asemptomatiktir (belirti göstermez). Genetik ve hormonal kaynaklı olduğu düşünülse de oluşma nedeni tam olarak bilinmeyen myomlar, 30’lu yaşların ortasında ortaya çıkma ve menopoz döneminde stabilize olma ve küçülme eğilimindedir. Bezelye kadar küçük veya greyfurttan daha büyük olabilen myomlar, yıllar içinde yavaş yavaş büyüyebilir veya hızlı bir şekilde gelişebilir.

Myom Türleri

Myomlar oluştukları ve büyüdükleri yere göre aşağıdaki gibi sınıflandırılır:

• Submuköz myomlar, uterus astarının hemen altında ve endometriyal boşluk içinde büyür.
  • Intramural myomlar, rahim içi kasların arasında büyür.
  • Subseröz myomlar, uterusun dışında büyür.
  • Bazı myomlar, nadiren de olsa rahim yüzeyinden veya rahim boşluğuna doğru büyüyen saplarda büyür. Bu myomlara saplı (pedinküllü) myomlar denir.
  • Saplı bir myom, sapının kopması sonucu karın içerisinde başka bir yerde büyümeye devam ederse bu myomlara paraziter myomlar adı verilir.

Myomların Belirtileri

Myomlar genellikle belirti göstermezler ve rutin jinekolojik muayene sırasında teşhis edilirler, ancak özellikle boyutları büyüdükçe görülen en yaygın belirtileri şunlardır:

• Adet dönemi dışında kanama
  • Uzun adet dönemleri
  • Pelvik ağrı
  • İdrara çıkma sıklığında artış
  • Alt karın bölgesinde dolgunluk ve basınç hissi
  • Bel ağrısı
  • Kabızlık
  • Karın bölgesinde şişlik

Myom Tedavisi

Myomların tedavisi, belirtilerin şiddeti, hastanın yaşı, myomların sayısı, büyüklüğü ve yeri gibi çeşitli faktörlere bağlıdır. Tedavi seçenekleri arasında ilaç ve ameliyat bulunmaktadır. İlaçlar östrojen ve progesteron seviyelerini normalleştirerek ağır adet kanamasını durdurabilir ve myomları küçültebilir. Kanamayı ve ağrıyı kontrol etmek için de İbuprofen gibi ağrı kesiciler reçete edilir.

Myom Ameliyatı

Myom tedavisinde cerrahi yaklaşım aşağıdaki durumlarda değerlendirilir:

• Myomun hızlı büyümesi
  • İlaç tedavisine gösterilen direnç
  • Şiddetli ağrı
  • İnfertilite
  • Tekrarlayan düşükler

Abdominal (açık) myomektomi, rahme erişmek ve myomları çıkarmak için karında bir kesi yapmayı içeren açık myom ameliyatıdır.

Laparoskopik (kapalı) myomektomi ameliyatında myomlar, karın boşluğuna yerleştirilen laparoskop cihazı yardımıyla kapalı yöntemle çıkarılır.

Histeroskopik myomektomi ameliyatında ise submüköz myomlar, vajinaya yerleştirilen histeroskop adlı cerrahi aletlerle çıkarılır.