Gebelik Öncesi Öneriler

Günümüzde kadınlar ekonomik özgürlüğünü sağlamak, iyi bir yaşam sürdürebilmek veya kariyer yapmak gibi çeşitli nedenlerle gebeliği ertelemektedirler. Bebek sahibi olmak isteyen çiftler, hayatın diğer alanlarında olduğu gibi bu konuda da plan yapmak zorunda kalmaktadırlar.

Çocuk sahibi olmayı sürekli erteleyen çiftler hamilelik kararı verildiğinde ise geç kalmanın telaşıyla daha kolay hamile kalmanın yollarını arar. Gebelik, ancak belli şartlar yerine getirildiğinde oluşabilir. Sağlıklı çiftlerde 1 ayda, yani bir adet dönemi boyunca gebelik elde edilebilme ihtimali %15 civarındadır. Yani kadının yumurtlama döneminde, spermle yumurtayı bir araya getirmek çok da kolay bir iş değildir. Düzenli bir ilişki ile bu oran 1 yılın sonunda %85’e, 2 yıl sonunda %93’e yükselir.

12 ay düzenli ilişkiye rağmen hamilelik oluşmaması (35 yaş üzerinde 6 ayda hamilelik oluşmaması) durumunda kısırlık yani infertilite söz konusu olabilir ve bu durumlarda sadece burada bahsedilen önerileri uygulamak yeterli değildir. İnfertilite sebeplerinin araştırılması ve tedavi planı için mutlaka kadın hastalıkları ve doğum uzmanına başvurmak gerekir. Özellikle, 35 yaş üzeri kadınlar için 6 ay düzenli ilişki sonucu gebelik oluşmaması doktor muayenesi gerektirir.

Gebe Kalmak İçin Neler Yapılmalıdır?

• Gebelik için öncelikle korunmayı bırakmalısınız. Uygulanan yönteme bağlı olarak üreme yeteneğinin geri dönmesi belli bir zaman alabilir. Bu süre doğum kontrol hapının bırakılması veya spiralin çıkartılmasını takiben 1 ay iken, uzun süre etki gösteren korunma iğneleri kullananlarda 3–4 ay kadar uzayabilir.
  • Düzenli bir cinsel yaşam sürdürmelisiniz: Çiftler arasında haftada en az 2–3 kez cinsel ilişki olmalıdır. Ayrıca bu ilişkilerin belli aralıklarla olması yumurtlama zamanını yakalama şansını artırır. Bu şekildeki çiftlerin %70′i 6 ay içinde gebelik elde eder.
  • Her gün ilişki olması şansı daha fazla arttırmaz çünkü sperm 2-3 gün yaşayabilmektedir. Hatta her gün ilişki olması özellikle sperm sayısı az olan erkeklerde spermlerin yeterince birikmeden boşaltılmasına neden olur. Bunun yerine 2-3 gün spermlerin birikerek çok sayıda ve hareketli spermlerle ilişkiye girilmesi daha faydalıdır.
  • Bilimsel çalışmalara göre ilişkiye girilen pozisyon önemli değildir. Gebelik şansını arttıran seks pozisyonları yoktur. Kadın sırt üstü yatarken dışarıya bir miktar sperm akabilir, bu normaldir ve hiçbir önemi yoktur. Bu sırada içeride kalan spermler gebelik için fazlasıyla yeterlidir.
  • İlişki sırasında kayganlaştırıcı ve buna benzer kremler kullanılmamalıdır. Kayganlaştırıcı olarak tükürük veya diğer krem vs. gibi maddelerin kullanılması spermlere zarar vererek hamileliği zorlaştırabilir. Mecburen kullanılacaksa da özellikle bu amaçla üretilmiş olan su bazlı kayganlaştırıcıları kullanmak gerekir.

Gebelik Planlayanlara Öneriler

• Sigara derhal bırakılmalıdır. Çünkü sigara içen kadınlarda daha fazla oranda kısırlık, düşük, dış gebelik, ölü doğum ve düşük doğum hikayesi görülmektedir.
  • Alkol gibi bağımlılıklar en kısa zamanda bırakılmalıdır.
  • Hamile kalmadan 3 ay öncesinden günlük 0,4 miligram folik asit takviyesine başlanmalıdır.
  • İdeal kilo şartları gebelik öncesi sağlanmalıdır. Gebelik sırasında fazla kilolu olanlara zayıflama önerilmez. Aşırı kilo, gebe kalmayı zorlaştırmak dışında gebelik süresince birçok riskin artmasına neden olur. İdeal kilonuzu vücut kitle endeksine (VKİ, BMI) göre hesaplayabilirsiniz.
  • Beslenme düzenlenmelidir. (Çiğ et, iyi yıkanmamış salata, pastörize edilmemiş süt veya süt ürünlerini tüketmemek ve kafein alımını kısıtlamak gerekir.)
  • Kronik bir hastalık nedeniyle ilaç kullanıyorsanız mutlaka doktorunuza danışınız.
  • Tetanos ve bağışıklık yoksa kızamıkçık ve Hepatit B aşısı önerilmelidir.
  • Test sonuçlarında kızamıkçık için bağışıklık tespit edilmediyse gebelik öncesi dönemde aşı önerilebilir. Aşıdan sonra 3 ay süreyle gebe kalmamak gerekir.
  • Stresten mümkün olduğunca uzak durulmalıdır.
  • Düzenli fiziksel aktivite yapılmalıdır. Spor gebelik sürecinin daha rahat geçirilmesine yardımcıdır.
  • Gebelik planlayan kadınların mutlaka doktor muayenesi yapılmalıdır. Gebeliğe engel teşkil edebilecek kist ve benzeri durumlar ultrason ile kontrol edilmelidir. Ayrıca pap smear alınarak kanser taramaları tamamlanmalıdır. Doktora danışmadan ilaç kullanılmamalıdır. Kullanılan tüm ilaçlar gözden geçirilerek gerekli olanlar kesilir veya gebelik dönemine uygun alternatifleri ile değiştirilir.
  • Radyasyondan uzak durulmalıdır.
  • Gebe kalmayı kolaylaştırmak için yumurtlama günlerine yakın zamanlarda ilişkiye girilmelidir. Yumurtlama zamanını hesaplamak için online yumurtlama tarihi hesaplayıcıları veya evde idrarla yapılan LH testleri kullanılabilir.